Az Antwerpenben található az első olyan tengeri kikötő, amely forgalmas és összetett logisztikai környezetben kezdeményezte a pilóta nélküli légiforgalom irányítását.
A geozóna kezelőként a kikötő felelős lesz a föld feletti tevékenységekhez kapcsolódó kockázatok kezeléséért, tekintettel a mozgásban lévő drónokra, az általános biztonságra és a szükséges folyamatok zökkenőmentes integrálására is. Mindezek célja a kikötői műveletek termelékenységének és hatékonyságának növelése.
Vajon Magyarországon mikor jelennek meg hasonló törekvések?
Forrás: Commercial Drone Professional
A drónoknak számos olyan felhasználási lehetősége van, amely különösen jövedelmező egy ilyen összetett környezetben. A kikötők növelhetik a biztonságot, kikényszeríthetik az előírások betartását és optimalizálhatják a működési hatékonyságot is, mindezt természetesen úgy, hogy a meglévő infrastruktúrát és folyamatokat minimális mértékben befolyásolják.
Az antwerpeni kikötő a légterében található drónok számának növekedése miatt szükségesnek tartották bevezetni a szabályozást. Szükségük van a légtér ellenőrzésére, leginkább azért, hogy megkülönböztessék a jószándékú drónosokat a rosszaktól. Először hoznak létre ilyen mértékű és összetettségű irányítási rendszert egy ilyen hatalmas kikötőben.
Technológiai partner az Unifly, mely az UTM - Unmanned Traffic Management - forgalomirányítási platformjának fejlesztéséért felelős. A vállalat Belgiumban, Kanadában és Németországban is országos szintre emelte ezeket a rendszereket és az elmúlt években szorosan együttműködtek a kikötő irányítóival a tesztek, kutatások és bemutatók sikeres elvégzése érdekében.
Ezenkívül egy többlépcsős engedélyezési folyamatot is bevezetnek, amint a CAA - Polgári Repülési Hatóság - is engedélyt ad rá. Ennek célja, hogy a repülési engedélykérelmeket időben és zökkenőmentesen dolgozzák fel a kikötői hatóságok.
A Unifly büszke arra, hogy szorosan együttműködhet Antwerpen kikötőjével, mivel mindkét vállalat értékeli az innovatív gondolkodásmód fontosságát annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani a globális gazdaság fejlődésével.
- mondta Leon van de Pas, a Unifly vezérigazgatója.
A sikeres SAFIR projekt után Antwerpen kikötője világszerte vezetőnek bizonyul az innováció területén és most a világ első tengeri kikötők ellenőrzését célzó UTM rendszerét alkalmazza. További céljaik közé tartozik egy olyan drón-ökoszisztéma kialakítása, mely során a helyszínen dolgozók könnyedén használhatnák a drónokat mindennapi tevékenységeik során.
Forrás: Commercial Drone Professional