Rengeteg helyen olvashattatok már az európai szabályozásról a drónokra vonatkozóan, melynek egyégesítenie kellett volna a tagállamok szabályait, azonban azt kevesen tudják, hogy ez a rendelet számos kérdésben szabad kezet adott az országok kormányainak. Ezek rendkívül eltérőek lehetnek, ezért a 2020. 12. 31-én hatályba lépett cseh szabályozásról írok most bővebben.
1. pont - Új korlátozott terület létrehozása LKR10 - UAS
A Légügyi Hatóság új korlátozott teret hoz létre, melynek két határa van. A függőleges lehatárolás a föld felszínétől az FL660-ig terjed ki, míg a vízszintes pedig Csehország határait követi. Eltérő rendelkezés hiányában a repülést csak a G osztályú légtérben és a talaj feletti 120 méteres magasságig szabad végrehajtani.
2. pont - Egyéb területek az LKR10 - UAS keretén belül
Az LKR10 - UAS területén belül találhatók egyéb típusú légterek is, melyekre szigorú működési feltételek vonatkoznak:
CTR és MTCR
- Csak 100 méter AGL-ig és legalább 5500 méterre a repülőtér referenciapontjától engedélyezett a repülés.
- Közelebbi üzemeltetés esetén kötelesek vagyunk felvenni a kapcsolatot a helyi légiforgalmi irányítóval.
- Olyan drónnal, mely 0,91 kilogrammnál kisebb tömegű még közelebb lehet repülni, de csak a magasságkorlátozással ellátott védelmi zónákon kívül. Ilyenkor a helyi légiforgalmi irányítás engedélye nem szükséges.
- A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy nem haladhatsz túl a növények, akadályok és az épületek magasságán.
ATZ
- Ha az ATZ területére szeretnél berepülni, akkor meg kell felened a repülőtér üzemeltetője által meghatározott feltételeknek.
- A repüléshez kapcsolatot kell létesíteni az AFIS - Airport Flight Information Service - állomással vagy a reptér üzemeltetőjével.
- 0,91 kilogrammig egyeztetés nélkül is repülhetsz az ATZ-n belül, maximum 100 méter magasságig, a védelmi zónán kívül.
Nyilvántartott SLZ-területek - Amatőr sportpilóták területei
- A terület üzemeltetője által szabott feltételeknek kell teljesülniük.
- Úgy kell végrehajtani a repülést, hogy az SLZ repülőit ne veszélyeztesd.
LPK, LKR, LKD, TSA, TRA
- Ezeken a területeken a repülés nem engedélyezett hatósági engedély nélkül.
3. pont - Sűrűn lakott területek
Sűrűn lakott területnek nevezzük, melyet egy városban vagy más településen elsősorban lakhatásra, üzleti tevékenységre vagy üdülésre használnak. Parkok, rétek, mezők nem minősülnek sűrűn lakott területnek. Röviden azok a területek, melyeken nincs infrastruktúra(utak, járdák, vágányok), épületek és személyek.
Úgy bizonyosodhatunk meg, hogy nem sűrűn lakott területen tartózkodunk, hogy képesek vagyunk 1:1 arányban repülni a fent említett tereptárgyak érintése nélkül. (1:1 a vízszintes távolság és a talaj feletti magasság aránya)
A sűrűn lakott területen bizonyos drónok üzemeltetése tilos, kivéve
- a nem regisztráció köteles gépek és
- a specifikus és a tanusítvánnyal rendelkező kategóriába sorolt drónok, melyek működési engedélyét a légiügyi hatóság adja ki
4. pont - Védelmi zónák
6 védelmi zónát hoztak létre, melyeken belül csak a hatósági engedéllyel lehet repülni. Ezek a zónák a következőek:
- Föld feletti közlekedési infrastruktúra mentén - hidak, átjárók
- Magasfeszültségű vezetékek mentén
- Kommunikációs hálózatok útvonalain
- Védett területeken
- Vizek körül
- Az állam védelme szempontjából fontos tárgyak közelében
5. pont - Elsőbbségi szabályok
A pilóta nélküli repülőgépeknek mindig előnyben kell részesítenie a személyzettel rendelkező repülőgépeket - beleértve a sportrepülőket is.
6. pont - Meteorológiai előírások
A G osztályú területeken a repülést mindig a felhőkön kívül kell végrehajtani. Az E, D és C osztályban meghatározott minimális vízszintes 1500 méter és a függőleges távolság 300 méter a felhők helyzetétől.
7. pont - Veszélyes anyagok vagy eszközök
A drón nem használható veszélyes anyagok vagy olyan eszközök szállítására, melyek sérülést okozhatnak. Ez azt jelenti, hogy ha rakétát akartál rögzíteni a drónodhoz, ne tedd.
8. pont - Objektumok ledobása repülés közben
Ha nincs engedélyed a légügyi hatóságtól vagy nem veszel részt nyilvános eseményen, versenyen, akkor a repülés során semmilyen tárgyat nem dobhat le.
9. pont - A pilóta mozgása
A pilóta a repülés során semmilyen járművel nem mozoghatsz. Csakis gyaloglás közben irányíthatod a géped.
10. pont - Légi Előadások
A nyilvános légi előadások szervezéséhez a légügyi hatóság engedélye szükséges.
11. pont - A motorvezérlő típusai
Ha saját drónokat készítesz, akkor ragaszkodnod kell a vezérlő általános típusaihoz. Rakétameghajtás nem megengedett, azonban kívételt jelenhet azaz eset, amikor a rakétameghajtást felszálláshoz használod.
12. pont - Biztosítás
Minden kereskedelmi célból repülő üzemeltetőnek felelősségbiztosítással kell rendekeznie. A biztosítás összege vagy a kártérítés korlátja a drón súlyától függ. A kártérítés maximális összege:
- 0,91 kg alatti tömegű drónok esetében: 0,25 millió CZK
- 7 kg-ig terjedő tömegű drónok esetében: 1 millió CZK
- 20 kg-ig terjedő tömegű drónok esetében: 3 millió CZK
Ezek a szabályok nem vonatkoznak olyan drónokra, melyeket egyéni szabadidős és sporttevékenység részeként működtetnek és a tömegük nem éri el a 20 kg-ot. Tehát a hobbi pilótáknak nincs szükségük biztosításra.
+1 pont - Mit várhatunk
2021. 01. 04-től az LKR10 - UAS területtel kapcsolatos összes szükséges információ elérhető a Droneview alkalmazásban. Ezzel a légiügyi hatóság vállalta, hogy legkésőbb 2022 január 1-től elrhető lesz az összes információ egy digitális térképben.
Ez azt jelenti, hogy egy év múlva nem kell különböző dorrásokból keresned, hogy hol és milyen körülmények között repülhetsz a drónoddal.
Forrás: dronpro.cz