Ezekre a szabályokra figyelj, ha Csehországban drónozol!
2021. január 30. írta: ZsG

Ezekre a szabályokra figyelj, ha Csehországban drónozol!

Rengeteg helyen olvashattatok már az európai szabályozásról a drónokra vonatkozóan, melynek egyégesítenie kellett volna a tagállamok szabályait, azonban azt kevesen tudják, hogy ez a rendelet számos kérdésben szabad kezet adott az országok kormányainak. Ezek rendkívül eltérőek lehetnek, ezért a 2020. 12. 31-én hatályba lépett cseh szabályozásról írok most bővebben.

1. pont - Új korlátozott terület létrehozása LKR10 - UAS

A Légügyi Hatóság új korlátozott teret hoz létre, melynek két határa van. A függőleges lehatárolás a föld felszínétől az FL660-ig terjed ki, míg a vízszintes pedig Csehország határait követi. Eltérő rendelkezés hiányában a repülést csak a G osztályú légtérben és a talaj feletti 120 méteres magasságig szabad végrehajtani.

2. pont - Egyéb területek az LKR10 - UAS keretén belül

Az LKR10 - UAS területén belül találhatók egyéb típusú légterek is, melyekre szigorú működési feltételek vonatkoznak:

CTR és MTCR

  • Csak 100 méter AGL-ig és legalább 5500 méterre a repülőtér referenciapontjától engedélyezett a repülés. 
  • Közelebbi üzemeltetés esetén kötelesek vagyunk felvenni a kapcsolatot a helyi légiforgalmi irányítóval.
  • Olyan drónnal, mely 0,91 kilogrammnál kisebb tömegű még közelebb lehet repülni, de csak a magasságkorlátozással ellátott védelmi zónákon kívül. Ilyenkor a helyi légiforgalmi irányítás engedélye nem szükséges.
  • A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy nem haladhatsz túl a növények, akadályok és az épületek magasságán.

ATZ

  • Ha az ATZ területére szeretnél berepülni, akkor meg kell felened a repülőtér üzemeltetője által meghatározott feltételeknek.
  • A repüléshez kapcsolatot kell létesíteni az AFIS - Airport Flight Information Service - állomással vagy a reptér üzemeltetőjével.
  • 0,91 kilogrammig egyeztetés nélkül is repülhetsz az ATZ-n belül, maximum 100 méter magasságig, a védelmi zónán kívül.

Nyilvántartott SLZ-területek - Amatőr sportpilóták területei

  • A terület üzemeltetője által szabott feltételeknek kell teljesülniük.
  • Úgy kell végrehajtani a repülést, hogy az SLZ repülőit ne veszélyeztesd.

LPK, LKR, LKD, TSA, TRA

  • Ezeken a területeken a repülés nem engedélyezett hatósági engedély nélkül.

3. pont - Sűrűn lakott területek

Sűrűn lakott területnek nevezzük, melyet egy városban vagy más településen elsősorban lakhatásra, üzleti tevékenységre vagy üdülésre használnak. Parkok, rétek, mezők nem minősülnek sűrűn lakott területnek. Röviden azok a területek, melyeken nincs infrastruktúra(utak, járdák, vágányok), épületek és személyek.

Úgy bizonyosodhatunk meg, hogy nem sűrűn lakott területen tartózkodunk, hogy képesek vagyunk 1:1 arányban repülni a fent említett tereptárgyak érintése nélkül. (1:1 a vízszintes távolság és a talaj feletti magasság aránya)

A sűrűn lakott területen bizonyos drónok üzemeltetése tilos, kivéve

4. pont - Védelmi zónák

6 védelmi zónát hoztak létre, melyeken belül csak a hatósági engedéllyel lehet repülni. Ezek a zónák a következőek:

  • Föld feletti közlekedési infrastruktúra mentén - hidak, átjárók
  • Magasfeszültségű vezetékek mentén
  • Kommunikációs hálózatok útvonalain
  • Védett területeken
  • Vizek körül
  • Az állam védelme szempontjából fontos tárgyak közelében

aaron-burden-yfnx8dac3um-unsplash-min.jpg

5. pont - Elsőbbségi szabályok

A pilóta nélküli repülőgépeknek mindig előnyben kell részesítenie a személyzettel rendelkező repülőgépeket - beleértve a sportrepülőket is. 

6. pont - Meteorológiai előírások

A G osztályú területeken a repülést mindig a felhőkön kívül kell végrehajtani. Az E, D és C osztályban meghatározott minimális vízszintes 1500 méter és a függőleges távolság 300 méter a felhők helyzetétől.

7. pont - Veszélyes anyagok vagy eszközök

A drón nem használható veszélyes anyagok vagy olyan eszközök szállítására, melyek sérülést okozhatnak. Ez azt jelenti, hogy ha rakétát akartál rögzíteni a drónodhoz, ne tedd.

8. pont - Objektumok ledobása repülés közben

Ha nincs engedélyed a légügyi hatóságtól vagy nem veszel részt nyilvános eseményen, versenyen, akkor a repülés során semmilyen tárgyat nem dobhat le.

9. pont - A pilóta mozgása

A pilóta a repülés során semmilyen járművel nem mozoghatsz. Csakis gyaloglás közben irányíthatod a géped.

10. pont - Légi Előadások

A nyilvános légi előadások szervezéséhez a légügyi hatóság engedélye szükséges.

11. pont - A motorvezérlő típusai

Ha saját drónokat készítesz, akkor ragaszkodnod kell a vezérlő általános típusaihoz. Rakétameghajtás nem megengedett, azonban kívételt jelenhet azaz eset, amikor a rakétameghajtást felszálláshoz használod. 

12. pont - Biztosítás

Minden kereskedelmi célból repülő üzemeltetőnek felelősségbiztosítással kell rendekeznie. A biztosítás összege vagy a kártérítés korlátja a drón súlyától függ. A kártérítés maximális összege:

  • 0,91 kg alatti tömegű drónok esetében: 0,25 millió CZK
  • 7 kg-ig terjedő tömegű drónok esetében: 1 millió CZK
  • 20 kg-ig terjedő tömegű drónok esetében: 3 millió CZK

Ezek a szabályok nem vonatkoznak olyan drónokra, melyeket egyéni szabadidős és sporttevékenység részeként működtetnek és a tömegük nem éri el a 20 kg-ot. Tehát a hobbi pilótáknak nincs szükségük biztosításra.

+1 pont - Mit várhatunk

2021. 01. 04-től az LKR10 - UAS területtel kapcsolatos összes szükséges információ elérhető a Droneview alkalmazásban. Ezzel a légiügyi hatóság vállalta, hogy legkésőbb 2022 január 1-től elrhető lesz az összes információ egy digitális térképben.

Ez azt jelenti, hogy egy év múlva nem kell különböző dorrásokból keresned, hogy hol és milyen körülmények között repülhetsz a drónoddal.  

Forrás: dronpro.cz

Kövess minket a közösségi médiában is!

Facebook | Instagram | LinkedIn

A bejegyzés trackback címe:

https://dronmania.blog.hu/api/trackback/id/tr2516405714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása