Nyugodtan kijelenthetjük, hogy 2020 nem éppen azaz év volt, amelyet kívántunk volna magunknak a 2019-es szilveszter éjjelén. Világunkat a COVID-19 világjárvány sújtja, azonban a drónipar egy kicsit sem ingott meg. Jelenlegi cikkemben az eVTOL - Electric Vertical Takeoff and Landing - ipar haladását tekintjük át, hiszen mind jármű, mind az őket támogató ökoszisztéma jelentős fejlődésen ment keresztül.
Mi is az az eVTOL - Electric Vertical Takeoff and Landing?
Az egyik legújabb szállítási technológia, alapvetően egy elektromos repülőgép, mely képes a helyből fel és leszállásra. Jelenleg rendkívül szerteágazó fejlesztések zajlanak az iparágban, de leginkább a jövőbeni városi légi mobilitáshoz(UAM - Urban Air Mobility), taxizáshoz, személyszállításhoz tervezik őket használni.
The Seraph - eVTOL légijármű, mely forradalmasíthatja a városi közlekedést
Forrás: Vertical Aerospace
Természetesen ebben az iparágban sem megy minden tökéletesen, hiszen a Boeing jelentette be az évben, hogy felfüggeszti a Boeing NeXt innovációs egységének munkáját, mely leginkább a fentebb látható eVTOL prototípusokat fejlesztett volna ki. Azonban a 2020-ban hallott sztorik arról szólnak leginkább, hogy az ipar folyamatosan halad előre.
5. Az Airbus megerősítette az elkötelezettségét a CityAirbus eVTOL irányában
Amikor év elején megjelent a koronavírus, ésszerű volt azért aggódni, hogy a járvány kisiklathatja a CityAirbus munkaját, melyet egyébként az Airbus Helicipters németországi Donauwörth létesítményében készítenek. Az Airbus viszont gyorsan reagált és megnyugtatta a nagyérdeműt, hogy továbbra is elkötelezettek a technológia iránt, annak ellenére, hogy a tesztjeik jelentősen lelassultak.
A CityAirbus multikoptere, mely 2019 májusában szállt fel először sikeresen
Forrás: Airbus
4. Az FAA - Szövetségi Légügyi Hivatal közzéteszi a városi légi mobilitás első kocepcióját
Az UAM folyosókra speciális szabályok, eljárások és követelmények fognak vonatkozni, melyek a környező légtér osztályától függetlenül állandóak maradnának
Forrás FAA
2020-ban ezen a fronton is számos fejlesztés történt, többek között az EmbraerX és az ausztráliai Airservices nemrégiben kiadott városi légiforgalomi szolgáltatási koncepciója. Az idei legnépszerűbb azonban egyértelműen a Szövetségi Légügyi Hivatal által közzétett terv volt, mely többek között tartalmazza az UAM folyosók és az UAM szolgáltatók fogalmát is. Azonban ez még csak egy koncepció.
3. Cranfield-i repülőtéren végzett eVTOL teszteket a Rolls-Royce
Bárcsak közzétehetnénk a videót ebben a cikkben, azonban a Rolls-Royce töröltette ezt. Mielőtt azonban megtették, többezer ember tekinthette meg a Rolls-Royce kutatóállomását, ahol földi teszteket végeztek az angoliai Cranfield reptéren. Az eredeti videóban egy VTOL repülőgép volt, hat légcsavarral, melyből 4 a szárnyon és 2 az ikerfarkon kapott helyet, hasonlóan a 2018-ban közzétett képhez.
A Rolls-Royce 2018-ban közzétett fotója az eVTOL járművéről
Forrás: evtol.com
2. A teljesítmény garancia kritikális lesz az eVTOL piaci bevezetése szempontjából
Amint az iparág előrehalad a tényleges értékesítésig, számos kérdést kell átvizsgálni. 2020-ban Alex Scerri előhozakodik a garanciák és teljesítményi garanciák témájával.
A kínai EHang már jelentős számű járművet értékesített ügyfeleinek
Forrás: EHang
Bárki, aki valaha is részt vett ebben a folyamatban, garantálja, hogy ez az egyik legigényesebb feladat, amellyel egy vállalat technikai és jogi részlegei csapatként szembesülnek, akár az üzemeltető, akár a gyártó oldaláról nézzük. Az erőfesztítés azonban megéri, hiszen az egyértelmű szerződések szilárd kapcsolatot hoznak létre az üzemeltetők és a gyártók között, melyek elősegítik a bizalmat és biztosítják az ipar kölcsönösen előnyös növekedését.
- mondta Scerri.
1. A CityAirbus első nyilvános repülési bemutatója
A CityAirbus sikeresen végrehajtott egy repülési tesztet tavaly. Ez óriási hír az iparág számára.
Véleményem szerint az eVTOL ipar jelentős fejlődésen ment át az év során. Ahogy végigmegyünk a listán láthatjuk, hogy a legnagyobb vállalatok foglalkoznak a városi légi közlekedés forradalmasításán. A nem túl távoli jövőben abszolút elképzelhetőnek tartom, hogy hasonló taxikkal fogunk eljutni egyik pontból a másikba, jelentősen csökkentve a forgalmi dugókat és a károsanyag kibocsátást.
Forrás: evtol.com - Elan Head irása nyomán