A városi légi mobilitás jövőjét gyakran utópisztikusan mutatják be, melyek a csúcstechnológiájú város részei és olyan manőverezési élményeket nyújtanak, melyeket csak a sci-fi filmekből ismerünk. Mi a helyzet a valósággal? Hogyan fognak ezek a szolgáltatások a gyakorlatban kinézni?
Az elmúlt évek dinamikus fejlődésének következtében úgy gondolom, hogy az elkövetkező 3-5 év során forgalomba kerülő dróntaxik rengeteg meglepetéssel fognak szolgálni. Az első eVTOL járművek rövid útonalakon közlekednek majd, körülbelül 10 perces repülési idővel, mely jelentősen különbözni fog attól, amit jelenleg megszokhattunk.
Összeszedtem 5 olyan pillanatot, melyek hétköznapi valósággá fognak válni hamarosan.
A Lilium Jet | Forrás: Lilium
1. Repülés előtt a mérlegre kell lépnünk
Jelenlegi tudomásunk szerint a városon belüli légi taxi szolgáltatások nem igénylik majd a reptéren megszokott ellenőrzéseket. Azonban megkövetelik majd, hogy az utasokat és táskájukat mérlegeljék majd. Ennek természetesen semmi köze nincs az utazási díjakhoz, egyszerűen biztonsági és hatékonysági kérdések megválaszolását segíti majd. Ezek a légi járművek nagyon könnyűek, így az utasok és csomagjaik súlyának ismerete elősegíti majd az üzemeltetők számára az utasok elhelyezését a lehető leghatékonyabb módon.
Az egyik megoldás az, hogy olyan különleges eszközöket telepítenek a vertiport területére, ahol sorbanállás nélkül megállapítható az utas és a csomagjának a súlya. Ezt a padlóba telepített mérlegekkel és megfigyelő rendszerekkel teszik majd lehetővé.
2. Fejhallgatót kell viselni
Az ingázók utazás közben már egyre gyakrabban viselnek fej- vagy fülhallgatót zene- vagy podcast hallgatására. Audio alapú modell segítségével fognak az utasok egymással és a pilótával is kommunikálni. A gyártók és üzemeltetők testre szabott, közösen megtervezett eszközöket hozhatnak létre, melyek integrálhatóak lesznek a fedélzeti rendszerekkel.
Fejhallgatót kell majd viselnünk? | Forrás: Unsplash
3. Kezeld a kapcsolataid, szénlábnyomod és költségeid ugyanazzal az alkalmazással
A városi közlekedés multimodalitást foglal magába, amely azt jelenti, hogy a városlakók a hagyományos - busz, autó, metró - rendszereket használnak, újabb mikromobilitási szolgáltatásokkal együtt. Annak ellenére, hogy az ingázás megköveteli azt, hogy egyik járműről a másikra szálljunk fel, gyakran hiányzik az úgynevezett intermodalitás. Ez azt jelenti, hogy az egyéni szállítási lehetőségek kapcsolatban állnak egymással olyan módon, mely megkönnyíti a közlekedést. Képzeld el, hogy otthagy a busz az állomáson, de az appod jelzi, hogy a közelben van egy fenntartott robogó, melyet akár azonnal használhatsz.
Egy ilyen utazási élmény összeköti a teljes közlekedési rendszer, ideális esetben egyetlen alkalmazással. Valószínűsíthető, hogy a légi taxik a kezdettől fogva jobban fogják segíteni ezt az elképzelést. Az üzemeltetők közvetlen kapcsolatokat építhetnek a metróhoz és az autóbuszokhoz is. Ez természetesen nem csak a sebességet és a hatékonyságot növeli, hanem a profitot is.
4. Menj egyenesen a géphez
A repterek és a nagyvárosok összekapcsolása rendkívül bonyolult feladat és nem minden esetben oldható meg hatékonyan. Közvetlen metró, vonat vagy busz hiányában a személygépkocsik és taxik néha a fő módjai a közlekedésnek, melyek sem gazdaságilag, sem környezetvédelmileg nem hatékonyak. Továbbá a reptereken tapasztalható levő végeláthatatlan sorok, táskaellenőrzés csak növeli a problémát.
Ezeket a hiányokat a városi légi mobilitás számos módon elháríthatja. Az ellenőrzési folyamatokat nem csak a reptérre lehet koncentrálni. Ellenőrzőpontokat lehet elhelyezni a vertiport-on is, valamint a járműveken belüli arcfelismerő szűrés is segítségként szolgálhat. Így ezek a légijárművek egyesen az aszfalton lévő utasszállító géphez vinnének minket, elkerülve a sorbanállást.
5. Legyél utas és a legénység tagja is
Ez az a pont, mely valódibb, mint bármikor: az egészség és a biztonság közösségi feladat. Ez fontos lesz a városi légi járművek fedélzetén is, különösen akkor, ha pilóta nélkül fognak repkedni és nem lesz jelen senki, aki ellenőrizze, hogy be van e kötve az öv vagy ismerjük e a be- és kiszállási sorrendet. A jármű mozgása fizikailag érzékelhetőbb lesz, valamint a kiálás is jelentősen el fog térni a jelenlegi utasszállító gépekétől.
Az utasok bizalmának kialakítása egy teljesen új szemléletmód lesz, mely elsőre nem feltétlen fog működni. A drónkocsikban a legénység hiánya miatt az interakciókat másképp kell majd elképzelni. Ezek együttesen arra fogják késztetni az utasokat, hogy vegyenek részt a közösség megteremtésében. A autonóm járművek biztonságos és megbízható üzemeltetéséhez szükség lesz új rendszerek kialakítására, valamint az utasok és az üzemeltetők közötti kommunikációra, különben nem fog működni.
Igen, ezek a járművek érzékelőkkel és kamerákkal lesznek felszerelve, melyek olyan módon tájékoztatják majd a személyzetet, hogy biztosítsák az utasok biztonságát és kényelmét. Ugyanakkor anélkül, hogy bármilyen irányítószerv fizikailag jelen lenne, növelnünk kell a felelősségünket önmagunk és utastársaink iránt is.
Forrás: Fast Company