5 meglepő eltérés a dróntaxik és a légiközlekedés között
2021. március 12. írta: ZsG

5 meglepő eltérés a dróntaxik és a légiközlekedés között

A városi légi mobilitás jövőjét gyakran utópisztikusan mutatják be, melyek a csúcstechnológiájú város részei és olyan manőverezési élményeket nyújtanak, melyeket csak a sci-fi filmekből ismerünk. Mi a helyzet a valósággal? Hogyan fognak ezek a szolgáltatások a gyakorlatban kinézni?

Az elmúlt évek dinamikus fejlődésének következtében úgy gondolom, hogy az elkövetkező 3-5 év során forgalomba kerülő dróntaxik rengeteg meglepetéssel fognak szolgálni. Az első eVTOL járművek rövid útonalakon közlekednek majd, körülbelül 10 perces repülési idővel, mely jelentősen különbözni fog attól, amit jelenleg megszokhattunk. 

Összeszedtem 5 olyan pillanatot, melyek hétköznapi valósággá fognak válni hamarosan.

liliumjet.pngA Lilium Jet | Forrás: Lilium

1. Repülés előtt a mérlegre kell lépnünk

Jelenlegi tudomásunk szerint a városon belüli légi taxi szolgáltatások nem igénylik majd a reptéren megszokott ellenőrzéseket. Azonban megkövetelik majd, hogy az utasokat és táskájukat mérlegeljék majd. Ennek természetesen semmi köze nincs az utazási díjakhoz, egyszerűen biztonsági és hatékonysági kérdések megválaszolását segíti majd. Ezek a légi járművek nagyon könnyűek, így az utasok és csomagjaik súlyának ismerete elősegíti majd az üzemeltetők számára az utasok elhelyezését a lehető leghatékonyabb módon. 

Az egyik megoldás az, hogy olyan különleges eszközöket telepítenek a vertiport területére, ahol sorbanállás nélkül megállapítható az utas és a csomagjának a súlya. Ezt a padlóba telepített mérlegekkel és megfigyelő rendszerekkel teszik majd lehetővé. 

2. Fejhallgatót kell viselni

Az ingázók utazás közben már egyre gyakrabban viselnek fej- vagy fülhallgatót zene- vagy podcast hallgatására. Audio alapú modell segítségével fognak az utasok egymással és a pilótával is kommunikálni. A gyártók és üzemeltetők testre szabott, közösen megtervezett eszközöket hozhatnak létre, melyek integrálhatóak lesznek a fedélzeti rendszerekkel.

mubariz-mehdizadeh-2awziersag0-unsplash-min.jpgFejhallgatót kell majd viselnünk? | Forrás: Unsplash

3. Kezeld a kapcsolataid, szénlábnyomod és költségeid ugyanazzal az alkalmazással

A városi közlekedés multimodalitást foglal magába, amely azt jelenti, hogy a városlakók a hagyományos - busz, autó, metró - rendszereket használnak, újabb mikromobilitási szolgáltatásokkal együtt. Annak ellenére, hogy az ingázás megköveteli azt, hogy egyik járműről a másikra szálljunk fel, gyakran hiányzik az úgynevezett intermodalitás. Ez azt jelenti, hogy az egyéni szállítási lehetőségek kapcsolatban állnak egymással olyan módon, mely megkönnyíti a közlekedést. Képzeld el, hogy otthagy a busz az állomáson, de az appod jelzi, hogy a közelben van egy fenntartott robogó, melyet akár azonnal használhatsz. 

Egy ilyen utazási élmény összeköti a teljes közlekedési rendszer, ideális esetben egyetlen alkalmazással. Valószínűsíthető, hogy a légi taxik a kezdettől fogva jobban fogják segíteni ezt az elképzelést. Az üzemeltetők közvetlen kapcsolatokat építhetnek a metróhoz és az autóbuszokhoz is. Ez természetesen nem csak a sebességet és a hatékonyságot növeli, hanem a profitot is.

4. Menj egyenesen a géphez

A repterek és a nagyvárosok összekapcsolása rendkívül bonyolult feladat és nem minden esetben oldható meg hatékonyan. Közvetlen metró, vonat vagy busz hiányában a személygépkocsik és taxik néha a fő módjai a közlekedésnek, melyek sem gazdaságilag, sem környezetvédelmileg nem hatékonyak. Továbbá a reptereken tapasztalható levő végeláthatatlan sorok, táskaellenőrzés csak növeli a problémát.

Ezeket a hiányokat a városi légi mobilitás számos módon elháríthatja. Az ellenőrzési folyamatokat nem csak a reptérre lehet koncentrálni. Ellenőrzőpontokat lehet elhelyezni a vertiport-on is, valamint a járműveken belüli arcfelismerő szűrés is segítségként szolgálhat. Így ezek a légijárművek egyesen az aszfalton lévő utasszállító géphez vinnének minket, elkerülve a sorbanállást.

5. Legyél utas és a legénység tagja is

Ez az a pont, mely valódibb, mint bármikor: az egészség és a biztonság közösségi feladat. Ez fontos lesz a városi légi járművek fedélzetén is, különösen akkor, ha pilóta nélkül fognak repkedni és nem lesz jelen senki, aki ellenőrizze, hogy be van e kötve az öv vagy ismerjük e a be- és kiszállási sorrendet. A jármű mozgása fizikailag érzékelhetőbb lesz, valamint a kiálás is jelentősen el fog térni a jelenlegi utasszállító gépekétől.

Az utasok bizalmának kialakítása egy teljesen új szemléletmód lesz, mely elsőre nem feltétlen fog működni. A drónkocsikban a legénység hiánya miatt az interakciókat másképp kell majd elképzelni. Ezek együttesen arra fogják késztetni az utasokat, hogy vegyenek részt a közösség megteremtésében. A autonóm járművek biztonságos és megbízható üzemeltetéséhez szükség lesz új rendszerek kialakítására, valamint az utasok és az üzemeltetők közötti kommunikációra, különben nem fog működni. 

Igen, ezek a járművek érzékelőkkel és kamerákkal lesznek felszerelve, melyek olyan módon tájékoztatják majd a személyzetet, hogy biztosítsák az utasok biztonságát és kényelmét. Ugyanakkor anélkül, hogy bármilyen irányítószerv fizikailag jelen lenne, növelnünk kell a felelősségünket önmagunk és utastársaink iránt is.

Forrás: Fast Company

Kövess minket a közösségi médiában is!

Facebook | Instagram | LinkedIn

A bejegyzés trackback címe:

https://dronmania.blog.hu/api/trackback/id/tr5816459268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása