Napjainkban nagyon sok helyen olvashatunk róla, hogy drónokat tesztelnek különböző csomagok effektívebb szállítása érdekében, azonban most megnézzük, hogy milyen problémákkal szembesülünk a technológia használatát illetően.
Három évvel ezelőtt az ausztráliai Canberra déli részén található Bonython településen a Google spin-off Wing nevű új drónkiszállítási szolgáltatása indult el. Kezdetben a lakosok ujjongtak az utolsó mérföldes ételkiszállításért.
A vállalat még a szolgáltatás kiterjesztését is tervezte, de ez a lakosok körében haragot váltott ki, hiszen rendkívül zavarta őket a drónok folyamatos zaja, így panasszal éltek.
A lakosok a drónok zajának az élővilágra gyakorolt hatása miatt aggódtak. Mások migrénre hivatkoztak, és attól tartottak, hogy a zaj rontja az egészségügyi állapotukat.
Csukott ablakok mellett, még dupla üvegezéssel is hallani lehet a drónokat
- mondta egy lakó az ABC Newsnak.
A probléma akkor tetőzött, amikor több lakó azzal kezdett fenyegetőzni, hogy lelövi a drónokat. Ennek eredményeként a Wing kénytelen volt módosítani a drónjain használt rotorokat, és elkezdte véletlenszerűen variálni az útvonalakat a raktártól az egyes házakig, hogy egyetlen terület se viselje a drónok zajfolyosójának terhét.
Az ausztrál tapasztalatok azt mutatják, hogy a drónok proaktív zajtérképezés vagy modellezés nélküli gyors telepítése jelentős közösségi ellenérzéseket és szabályozási reakciókat válthat ki. Megismétlődhet ez a forgatókönyv az Egyesült Államokban? A válasz valószínűleg igen.
Vajon megvalósíthatóak? | Forrás: University of Strathclyde - Glasgow
A zajszennyezés
Ahogy a dróntechnológia szárnyra kap, a világ sokkal hangosabb lesz - mintha "a környék tele lenne levélfúvókkal, fűnyírókkal és láncfűrészekkel". A drónok jellegzetes és szabálytalan zümmögő hangja továbbra is megoldatlan kérdés.
A NASA 2017-ben végzett kutatása és egy 2018-ban közzétett utólagos elemzés szerint a drónok zaja a legmagasabb helyen áll a bosszúság szempontjából. A tanulmány szerint a közúti forgalom által keltett zajt "szisztematikusan kevésbé idegesítőnek ítélték", mint a drónok által keltett magas hangú zümmögést.
A résztvevőknek nem mondták, hogy a zaj, amit hallanak, drónoktól származik. Mégis, minden hallgató a drónok zaját következetesen idegesítőbbnek minősítette, mint a repülőgépek vagy a szállítójárművek zaját, olyan pszichoakusztikai tulajdonságok miatt, amelyeket a hagyományos akusztikai mérőszámok nem tudnak könnyen modellezni vagy megragadni.
Egészségre gyakorolt hatás
A tudósok becslése szerint egyetlen drón 8-12-szer hangosabbá tehet egy területet, mint amilyen most. A komoly kereskedelmi drónok nyolc vagy több légcsavarral rendelkeznek (a Wingnek 14 van; az Amazon Octocopterének nyolc légcsavarja percenként több ezer fordulatszámmal forog, fizikailag ütve a levegőt, hogy felhajtóerőt és mozgást hozzon létre). Minél nehezebb a terhelés, annál keményebben kell dolgoznia a drónnak, annál több levegőt ver, annál hangosabb a kibocsátott hang.
Innováció és szabályozás nélkül a drónok zümmögése hamarosan betöltheti a városok és a külvárosok egét - sok helyen tovább növelve a zajt, és megzavarva még azon gazdag külvárosok nyugalmát is, amelyek lakói megengedhetik maguknak a gyors házhozszállítás kényelmét. Még azok a városrészek is, amelyeknek sikerült elkerülniük, hogy repülőtéri repülési útvonalak alatt legyenek, a zümmögéstől körülvéve találják majd magukat.
Képzeljük el, hogy drónok tíz vagy akár százai zümmögnek a környékünkön, és csomagokat szállítanak az otthonokba és a vállalkozásokba
- írja Garth Paine, az Arizonai Állami Egyetem digitális hang és interaktív média docense a Drones to deliver constant buzzing noise, and packages című cikkében.
Ezután képzeljük el a légi tevékenység éjjel-nappal működő kaptárjait, amelyek a raktárak és elosztóközpontok lesznek, a helyi utakra nehezedő jelenlegi terhelés mellett.
Az is számít, hogy az ember mennyi ideig van kitéve a különböző zajszinteknek. Az Egyesült Államok Munkahelyi Biztonsági és Egészségügyi Hivatala szerint a 85 decibeles vagy annál hangosabb hangerőnek nyolc órán keresztül vagy annál hosszabb ideig kitett munkavállalók halláskárosodást vagy -veszteséget szenvedhetnek.
Elképzelhető megoldások
Az Uber Elevate még 2016-ban is azt jósolta, hogy "az e járművek által okozott új zajterhelés és bosszúság korlátozhatja az UAM közlekedési rendszerbe való integrálásának sikerét". A drónok zajhatásának csökkentése érdekében a működésük megtervezése innovatív megközelítést igényel, és fontos szempont a szabályozók számára.
Az ionhajtómű-technológiák különbséget jelenthetnek, mivel egyedülálló lehetőségeket kínálnak a csendes tolóerő előállításában. A legtöbb VTOL (vertikális fel- és leszálló) drón nagy sebességű rotorokra támaszkodik, hogy elegendő tolóerőt generáljon a felszálláshoz és a levegőben maradáshoz.
Eközben az ionhajtás teljesen elektromos, és nulla széndioxid-kibocsátással jár. Az eljárás nagyfeszültségű elektromos mezőt használ a légkörben lévő levegőmolekulák ionizálásához; az ionizálás után a levegőmolekulák természetes módon visszatérnek eredeti állapotukba.
Jelenleg az ionhajtást már használják a kommunikációs műholdak megfelelő irányban tartására és a mélyűri szondák meghajtására. Ez a technológia gyorsabban és nagyobb távolságokra hajt. Emellett olcsóbb is, mint bármely más, jelenleg rendelkezésre álló meghajtási technológia.
A Földön sokkal nagyobb mennyiségű tolóerőre van szükség a gravitáció és a légkör legyőzéséhez. Ha az ionhajtás életképessé válik a földi légkörben működő eVTOL-ok számára, akkor ez megváltoztatná a városi teherszállítást.
A technológia elkerülhetetlenül hatással lesz az iparágakra vertikálisan és horizontálisan is, ami drámaian megnöveli a megcélozható piacot. A kihívás számos más szempontból is lenyűgöző és megvalósítható, beleértve az energia létrehozását, tárolását, inverzióját és termodinamikailag hatékony átvitelét és elosztását.
Forrás: Tomas Pribanic az Undefined Technologies vezérigazgatójának cikke nyomán